Лета
7058 июня царь и великий князь Иван Васильевич всеа Руси
[с] своею братьею и з бояры сесь Судебник уложил: как судити
бояром, и околничим, и дворецким, и казначеем, и дьяком,
и всяким приказным людем, и по городом намесником, и по волостем
волостелем, и тиуном и всяким судьям.
1. Суд
царя и великого князя судити боаром, и околничим, и дворецким,
и казначеем, и дьяком. А судом не дружыти и не мстити никому,
и посулу в суде не имати; також и всякому судье посулов в
суде не имати.
2. А
которой боярин, или дворецкой, или казначей, или дьак просудится,
а обвинит кого не по суду безхитростно, или список подпишет
и правую грамоту1 даст, а обыщется то в правду, и боярину,
и дворецкому, и околничему, и казначею, и диаку в том пени
нет2; а истцом суд з головы, а взятое отдати.
3. А
которой боярин, или дворецкой, или казначей, или дьяк в суде
посул возмет и обвинит не по суду3, а обыщется то в правду,
и на том боярине, или на дворецком, или на казначеи, или
на дьяке взяти исцов иск4, а пошлины царя и великого князя,
и езд, и правда, и пересуд, и хоженое, и правой десяток и
пожелезное взяти втрое5, а в пене что государь укажет.
4. А
которой дьяк список нарядит или дело запишет не по суду,
не так, как на суде было, без боярьского, или без дворецкого,
или без казначеева ведома, а обыщется то в правду, что он
от того посул взял, и на том дьаке взяти перед боярином вполы
да кинути его в тюрму.
5. Подьачей,
которой запишет не по суду для посула без дьячего приказу,
и того подьячего казнити торговою казнью, бита кнутьем. <...>
8. А
имати боарину, и дворецкому, и казначею и дьяку в суде от
рублевого дела6 на виноватом пошлин, кто будет виноват, ищеа7
или ответчик, и боярину, или дворецкому, или казначею на
виноватом одиннатцать денег, а дьяку семь денег, а подьачему
две денги; а будет дело выше рубля и ниже рубля, и им имати
пошлины по росчету; а болши того им не имати. <...> А
возмет боарин, или дворецкой, или казначей, или дьак, или
подьячей, или неделщик8 на ком что лишек, и на том взяти
втрое. А хто учнет бита челом на боярина, или на дьяка, или
на подьячего, или на неделщика, что взяли на нем сверх пошлин
лишек, и обыщется то, что тот солгал, и того жалобника казнити
торговою казнью да вкинути в тюрму. <...>
26. А
бесчестие9 детем боярским, за которыми кормлениа10, указата
против доходу, что на том кормление по книгам доходу11, а
жене его безчестья вдвое против того доходу; которые дета
боарьские емлют денежное жалование, сколко которой жалованьа
имал, то ему и бесчестие, а жене его вдвое против их бесчестна;
а дьяком полатным и дворцовым безчестие что царь и великий
князь укажет, а женам их вдвое против их бесчестна; <...> а
торговым людем и посадцким людем и всем середним бесчестиа
пять рублев, а женам их вдвое бесчестиа против их бесчестиа;
а боярскому человеку доброму12 бесчестиа пять рублев, опричь
тиунов и довотчиков, а жене его вдвое; а тиуну боярскому
или довотчику и праведчику13 бесчестиа против их доходу,
а женам их вдвое; а крестаанину пашенному и непашенному бесчестиа
рубль, а жене его бесчестиа два рубля; а боярскому человеку
молотчему14 или черному городцкому человеку молодчему15 рубль
бесчестиа, а женам их бесчестиа вдвое. А за увечие указывати
крестианину, посмотря по увечию и по бесчестию; и всем указывата
за увечие, посмотря по человеку и по увечью.
61. А
государьскому убойце, и градскому здавцу, и коромолнику,
и церковному татю, и головному татю, и подметчику, и зажигалнику16,
ведомому лихому человеку, жывота не дати, казнити ево смертною
казнью. <...>
64. А
детей боарьских судита наместником по всем городом по нынешным
царевым государевым жаловалным вопчим грамотам. <...>
72. А
по городом наместником городских посадских всех людей промеж
их судита, обыскивая по их животом и по промыслом и по розмету17:
сколке рублев кто цареву и великого князя подать дает, по
тому их, обыскивая, судита и управа чинита. А розметныя книги18
старостам и соцким и десяцким и всем и людем тех городов
своих розметов земсково дьака руку за своими руками еже-год
присылати на Москву к тем боаром, и дворецким, их казначеем,
и к дьаком, у кого будут которые городы в приказе19; а другие
книги розметные своих розметов старостам и соцким и десяцким
тех городов, где кто живет, отдавати тех городов старостам
и целовалником20, которые у наместников в суде сидят. И кто
тех городов городцкие посадцкие люди учнут промеж себя искати
много, не по своим животом, и про тех исцов сыскивати розметными
книгами, сколко он рублев с своего жывота подати дает; и
будет жывота ево столко есть, на сколко ищет, ино ему дата
суд; а будет жывота ево сколке нет, и тех исцов в их искех
тем и винити, а пошлины имати по Судебнику, а Цареве государеве
пене велети дата на поруку да прислати к Москве ко государю.
А городцким посацким людем искати на наместникех и на их
людех по своим же жывотом и по промыслом и по розмету. <...>
81. А
детей боарьских служилых и их детей, которые не служивали,
в холопи не приимати никому, опричь тех, которых государь
от службы отставит. <...>
88. А
крестианом отказыватись из волости в волость и из села в
село один срок в году: за неделю до Юрьева дни до осеннего
и неделя по Юрьеве дни осеннем. А дворы пожилые платят в
поле рубль и два алтына, а в лесех, где десять връст до хоромного
лесу21, за двор полтина и два алтына. А которой крестианин
за кем жывет год да пойдет прочь, и он платит четверть двора;
а два года пожывет, и он платит поддвора; а три годы пожывет,
и он платит три четверти двора; а четыре годы поживет, и
он платит весь двор, рубль и два алтына. А пожилое имати
с ворот22. А за повоз23 имати з двора по два алтына; а опричь
того пошлин на нем не имати. А останетца у которого крестианина
хлеб в земли, и как тот хлеб пожнет, и он с того хлеба или
с стоачего даст боран24 два алтына; а по кои места была рож
его в земле, и он подать цареву и великого князя платит со
ржы, а боярьского дела ему, за кем жыл, не делати. А попу
пожылого нет, и ходити ему вон безсрочно воля. А которой
крестианин с пашни продаст ся в холопи в полную, и он выидет
безсрочно ж, и пожылого с него нет; а которой хлеб его останется
в земле, и он с того хлеба подать цареву и великого князя
дает; а не похочет подати платити, и он своего хлеба земленаго
лишен. <...>
92. А
которой человек умрет без духовной грамоты, а не будет у
него сына, ино статок весь и земли взяти дочери; а не будет
у него дочери, ино взята ближнему от его роду. <...>
98. А
которые будут дела новые, а в сем Судебнике не написаны,
и как те дела с государева докладу и со всех боар приговору
вершается, и те дела в сем Судебнике приписывати. <...>